کوچینگ توسعه فردی و کسب و کارها

آنچه در این مطلب می‌خوانید

مقدمه:

در این مقاله به تعریف یکی از شاخه های کوچینگ به نام کوچینگ توسعه فردی و کسب و کار می پردازیم. و به بررسی اهمیت این نوع از کوچینگ در عصر تکنولوژی پرداخته و نیاز آن را برای گروه های خاصی برمی شمریم. و در انتها به نحوه اجرا و فرایند این شاخه از کوچینگ با نام کوچینگ توسعه فردی و کسب و کار می پردازیم.

 

کوچینگ چیست؟

کوچینگ مهارتی است فرایند محور که به عنوان ابزار و اهرمی موثر و قابل اعتماد در دنیای تکنولوژی به کمک افراد، کسب و کارها، روابط و … می آید. در فرایند کوچینگ بستری از رشد و شکوفایی برای مراجعین فراهم می آید. تمرکز اصلی مهارت کوچینگ روی کشف استعدادها و پتانسیل های بالقوه کسب و کارها، افراد، سیتم ها و … است.

باور مهم و بنیادین کوچینگ این است که هر انسان روی این کره خاکی متفاوت و منحصر به فرد متولد شده و لذت و موفقیت زمانی حاصل می شود که افراد  این خود منحصر به فرد را زندگی کنند. لذا  برای آنان که بر این باورند که با کشف خود می توانند تغییرات بزرگ و شگرفی را در زندگی خود رقم بزنند، کوچینگ می تواند موثرترین روش باشد. به زبان دیگر می توان کوچینگ را مهارتی دانست که در آن خود منحصر به فرد هر فردی آشکار شده و پتانسیل ها و موانع او برای رسیدن به اهداف حرفه ای و شخصیش روشن میشود.

کوچینگ توسط کوچ ها اجرا می شود. مراجعین پس از مراجعه به کوچ ها از همراهی کوچ ها در سفر اکتشافی خود بهره مند می شوند. هر کوچ توانمند در سفر اکتشافی مراجع، او را همراهی میکند تا واقعیت مراجع را به مطلوبش نزدیک کند. مطلوب هر فرد رویاهای دست یافتنی اوست که تا امروز بنا  به دلایل مختلفی حصول به آنها به تاخیر افتاده.  این دلایل مختلف را در کوچینگ، مانع می نامیم که گاه برای افراد مشخص و گاه نامشخص است. در فرایند کوچینگ موانع نامشخص را کشف میکنیم و برای رو به رویی با موانع مشخص راهکاری منحصر به فردی خلق میکنیم. بنابراین در فرایند کوچینگ کشف موانع و هموار کردن مسیر را با شیوه هایی کاملا منحصر به فرد و خلاقانه خواهیم داشت و در تمام مسیر کوچ های توانمند همراهیمان می کنند.

در کوچینگ بر این باوریم که موانع درونی بیشتر از موانع بیرونی انسانها را سرگرم حاشیه ها کرده و تمرکز آنها را برای رسیدن به اهدافشان از بین می برد. به عنوان مثال کمال گرایی یکی از موانع درونی برای موفقیت است که به راحتی می تواند افراد و سیستم ها را از مسیر اصلی خود منحرف کند. عموما رویکرد روبه رویی افراد با چنین موانعی، انفعالی و یا هیجانی است. و این در حالی است که برای موفقیت باید به دور از هیجان و انفعال، مسیر مشخصی را با شیب مشخص طی کرد.

بدین ترتیب می توان با اطمینان، کوچینگ را مهارتی کاربردی در جهت افزایش پتانسیل ها و بهره وری دانست. با کوچینگ می توان  در کوتاه ترین زمان و خلاقانه ترین مسیر، موثرترین اقدامات و کامل ترین نتایج را به دست آورد.

 

تاریخچه کوچینگ:

در تاریخچه کوچینگ نظرات مختلفی بیان شده است. بعضی بر این باورند کوچینگ، مهارتی است که از زمان پیامبران اجرا شده است. و بعضی بر این باورند کوچینگ از سال ۱۹۸۰ توسط توماس لئونارد به شکل امروزی آن تعریف شده است.

از آنجا که تلفیق این دو تعریف تاثیر چندانی در محتوای این مقاله نخواهد گذاشت لذا می توان گفت مبدا کوچینگ از آسیای شرقی بوده و کلیه مربی ها، معلمان، مشاورها، منتورها، انبیا و … به گونه ای از مهارت کوچینگ استفاده می کرده اند. اما علم کوچینگ با استانداردهای مشخص و شفاف در زمان توماس لئورنارد به ثبت رسیده است. و از آن به بعد حرفه ای با نام کوچینگ پا در دنیای تکنولوژی نهاده است.

بیزنس کوچینگ
بیشتر بخوانید

کوچینگ نیز مانند هر علم نو ظهور دیگری قبلا به گونه ای توسط قشر خاصی از جامعه  اجرا میشده است و سپس توسط انسانهای علمی دوران خود کشف و ساختار گونه شده است. فدراسیون بین المللی کوچینگ ICF پایگاهی رسمی و تایید شده در سراسر دنیاست که ساختار اصلی کوچینگ و استانداردهای آن را در غالبی مشخص ارائه می دهد. البته به غیر از ICF  (فدراسیون بین المللی کوچینگ) دو موسسه دیگر نیز که یکی فدراسیون کوچینگ در اروپا و دیگری فدراسیون کوچینگ و منتورینگ می باشد نیز در دنیا به ثبت رسیده است.  لذا  امروزه هر فردی که در حوزه کوچینگ به صورت تخصصی فعالیت می کند باید از استانداردهای این ۳ نهاد  تبعیت کرده و مدارک معتبر خود را در صورت نیاز به مراجعین ارائه دهد. ( کلیه مقاله های اینجانب همچون مدرک حرفه ایم بر اساس استانداردهای ICF می باشد.)

متاسفانه امروز شاهد افراد مختلفی در حوزه های مشاوره ای از جمله مشاوره های کسب و کارها و روانشناسی و … هستیم که به لحاظ تشابه در بعضی از فرایندهای اجرایی نام کوچ را نیز در رزومه خود گزارده اند و این مسئله خود یافتن کوچ حرفه ای را حائز اهمیت کرده است.

 

کوچینگ توسعه فردی و کسب و کار چسیت؟

کوچینگ توسعه فردی و کسب و کار یک شاخه پر کاربرد از کوچینگ است که در آن افراد در فرایندی توسعه ای قرار میگیرند. اگر کلمه توسعه را به مفهوم رشد و شکوفایی در نظر بگیریم، کوچینگ توسعه فردی و کسب و کار یعنی کوچینگی که نتیجه آن رشد و شکوفایی فردی و کسب وکارهاست.

در قرن بیست و یکم و دنیای مدرن، همه کشورها شاهد گزار سنتی به مدرنیته هستند و شیب این گزار در کشورهای جهان سوم از جمله ایران بیشتر است. در فرایند سنتی به مدرنیزه شدن دنیا دو مقوله رشد تکنولوژی و منابع انسانی حائز اهمیت می باشد. کوچینگ توسعه فردی و کسب و کار، شیوه ای از اجرای کوچینگ است که تمرکز آن مستقیما روی رشد کسب و کار ها به صورت مدرن و تکنولوژیک و همچنین رشد ظرفیت های انسانی در سیستم ها می باشد.

همانطور که می دانیم کسب و کار بدون نقش آفرینی نیروی انسانی معنا پیدا نمی کند. نیروهای انسانی      (مدیران، کارمندان) نقش آفرین ترین عناصر کسب و کارها هستند. بنابراین پیش از آنکه سخن از رشد کسب و کارها به میان آید صحبت از رشد ظرفیت ها و پتانسیل های فردی به میان می آید. کوچینگ توسعه فردی و کسب و کار به کمک نیروهای انسانی از جمله مدیران و صاحبان کسب و کارها آمده و تمام تمرکزش را بر حل مسئله به شیوه های خلاقانه و منحصر به فرد،  متناسب با شخصیت و روحیات فردی و فرهنگ سازمانی قرار می دهد.

از آنجا که این نوع از کوچینگ یعنی کوچینگ توسعه فردی و کسب و کار همزمان به هر دو عنصر (مدیران، کارمندان) می پردازد، لذا در نهایت امر نتایج شگرفی را در حوزه کسب و کار ها به ارمغان می آورد. تغییرات به موقع و برداشتن موانع رشد درکوچینگ توسعه فردی و کسب و کار  این اجازه را می دهد تا در مسیر توسعه کسب و کارها  از فضاهای رقابتی درونی و بیرونی فاصله بگیریم. و با حداکثر پتانسیل های انسانی در اقیانوسی آبی و آرام به سمت به ثمر رساندن حداکثری اهداف کسب و کار و افزایش بهره وری  به سرعت حرکت کنیم.

 

چرا باید  از کوچینگ توسعه فردی و کسب و کار استفاده کنم؟

امروزه با رشد تکنولوژی، رکودهای اقتصادی و دسترسی ساده به اطلاعات مختلف، نیازها و خواستگاه های انسان ها تغییر کرده است. شیوه های سنتی اداره کسب و کارها پاسخ گو نیاز نسل های جدید نمی باشد. بنابراین کارفرمایان به دنبال نیروی کار خوب و کارجویان به دنبال کارفرمای خوب هستند. این چرخه باطل هر روز فاصله بین کارفرما و کارمند را بیشتر می کند. کوچینگ توسعه فردی و کسب و کار راه حل کاربردی و معتبری است که این فاصله را به حداقل خود می رساند. بنابراین پتانسیل های انسانی اعم از مدیران و کارمندان در زمان مناسب در جای مناسب قرار گرفته و یکی از نتایج آن این است که کسب و کارها به حداکثر بهره وری می رسند.

کوچینگ رابطه
بیشتر بخوانید

با توجه به رشد تکنولوژی و انتقال اطلاعات، تغییرات زیادی در فرایندهای دنیای کسب و کار، توقعات و انتظارات نیروی کار ایجاد شده است. علاوه بر آن تحریم ها، رکود اقتصادی و تورم نیز بر چرخه کسب و کارها تاثیر مستقیم وارد آورده است. همه این مسائل به علاوه هزاران مورد دیگر گریبانگیر صاحبان کسب و کارها می شود و درصد بسزایی از فضای ذهنی مدیران کسب و کار را اشغال می کند. کوچینگ توسعه فردی و کسب و کار به عنوان راه چاره موثری به کمک مدیران و صاحبان کسب و کارها می رود و فضای ذهنی آشفته، مشغول و سردرگم آنان را به فضایی آرام، مرتب و شفاف تبدیل میکند. کوچینگ توسعه فردی و کسب و کار افراد را برای ارائه حداکثر پتاتسیل هایشان در جهت بالاترین و موثرترین انتخاب ها و راهکارها آماده می سازد.

علم و تجربه ثابت کرده، شنیده شدن و فهمیده شدن، مدیریت بحران را امکان پذیر تر و خلاقیت ذهن را آزاد می سازد. لذا در کوچینگ توسعه فردی و کسب و کار با تمرکز روی مدیر کسب و کار و دنیای مطلوبش در جهت حداکثر بهره وری در کسب وکار او خواهیم رفت.

مخلص کلام اینکه ماندگاری کسب و کارها در قرن بیست و یکم به ظاهر سخت اما در عمل با استفاده از اهرم هایی همچون کوچینگ توسعه فردی و کسب و کار می تواند ساده باشد. کوچینگ توسعه فردی و کسب و کار اهرمی است که کسب و کارهای سنتی را به مدرن تبدیل کرده و کسب و کارهای مدرن را با رهبری منابع انسانی پایدار می کند. لذا  با کوچینگ توسعه فردی و کسب و کار، کسب و کارها با حداکثر توان و کمترین هدر رفت انرژی انسانی و بیزنسی به اهداف بلندمدت خود دست می یابند. و این دستاورد از افتخارات کوچینگ منایع انسانی و کسب و کارهاست.

 

استفاده از کوچینگ توسعه فردی و کسب و کار به چه کسانی توصیه می شود؟

کوچینگ توسعه فردی و کسب و کار برای مدیران ، صاحبان مشاغل، آنان که به دنبال ماندگاری کسب و کار خویشند، کارفرمایان،کسب و کارهای سنتی رو به انحطاط، صاحبانی که به دنبال گذر از شیوه های سنتی به مدرن هستند، آنان که به دنبال سیتمی کردن کسب و کار  خود می باشند، استارتاپ های رو به رشد، آنان که سیستم های وابسته به فرد یا افرادی را دارند، افرادی که به دنبال تغییر کسب و کار خود هستند و آنان که به دنبال ترسیم چشم انداز شغلی خود و حرکت در آن مسیر اند.

معمولا این دسته افراد کسانی هستند که نیاز به قدرت و پیشرفت حداکثری دارند و برای رشد، ارزش                                                                   بسزایی قائلند. در کوچینگ توسعه فردی وکسب و کار دامنه رشد این افراد به صورت صحیح و اصولی در مسیری شفاف گسترش می یابد، به گونه ای که مدیران و صاحبان مشاغل (که در پاراگراف بالا به صورت جزئی تر معرفی گردید.) با دغدغه کمتر و ذهنی بازتر در دنیای منحصر به فرد و خلاقانه خود گام برمیدارند.

اگر به دنبال رشد کسب و کار خود هستید چاره ای جز پذیرش الفبای کسب و کار مدرن ندارید و این الفبا با اهرم ها و مهارت هایی همچون کوچینگ توسعه فردی و کسب و کار امکان پذیر می باشد. این نتیجه حاصل نمی شود مگر صاحبان و مدیران کسب و کارها هزینه زمانی و ریالی زیادی را برای تغییر نگرش و ساخت باورهای عمیق بپردازند. ماندگاری مشاغل، رشد و توسعه آنها در گرو رشد و توسعه مدیران و صاحبان کسب و کارهاست. هیچ رشدی اتفاق نخواهد افتاد مگر بستر شکوفایی ساخته شده و خلاقیت افراد به حد اعلا خود تغییر یابد. نکته قابل تامل و پر اهمیت این است که  همه اینها در فرایند کوچینگ توسعه فردی و کسب و کار میسر می شود.

سوالات پرتکرار دوره های آموزشی کوچینگ
بیشتر بخوانید

 

فرایند کوچینگ توسعه فردی و کسب و کار

همانطور که در ابتدای مقاله بیان کردیم، کوچینگ مهارتی فرایند محور است. فرایند محور بودن به این معنا است که ساختارهای مشخصی برای اجرای جلسات کوچینگ وجود داردکه این ساختارها در کوچینگ طبق استاندارد های صلاحیت دار از جانب فدراسیون بین المللی کوچینگ به کوچ ها  ارائه می شود. هر یک از کوچ ها بنابر صلاحدید خود و میزان توانمندی در اجرای هر یک از آن ساختارها، فرایند مورد نظر خود را انتخاب کرده و در طول اجرای جلسه کوچینگ صرفا از همان فرایند استفاده می کنند.

فرایند اجرایی کوچینگ به گونه ای است که در ابتدای هر جلسه هدفی برای دستیابی در همان جلسه مشخص می شود که در انتهای همان جلسه میزان نزدیکی و دستیابی به هدف قابل ارزیابی است. در جلسات کوچینگ بر خلاف بقیه رشته های مشابه هدفی تعیین می شود که مراجع در انتهای جلسه به آن دست یافته و یا نزدیک تر شده است. بنابراین میتوان گفت فرایندهای کوچینگ علاوه بر اینکه پیرامون هدف مشخصی حرکت می کنند کاملا قابل ارزیابی هستند لذا هر مراجع می تواند با توجه به نتایجی که در جلساتش حاصل می شود توانمندی کوچ خود را ارزیابی کند.

هر کوچ معتبر و ذیصلاحی ابتدا فرایند خود را انتخاب کرده و سپس در طول جلسه آن را اجرا می کند. درست است که این ساختار برای مراجع روشن نمی باشد اما در هر قدم از این ساختار مراجع متوجه تغییر رویه ها می شود. ساختارها به گونه ای نظم یافته اند که در آن بتوان تمامی صلاحیت های مورد تایید  فدراسیون بین المللی کوچینگ ICF را اجرا کرد. لذا انعطاف پذیری در اجرای فرایندها در طول جلسه مشهود است.

 

چرا کوچینگ توسعه فردی و کسب و کارها گران است؟

همانطور که در تعریف کوچینگ آوردیم، کوچینگ مهارتی است فرایند محور که نتیجه  آن، خلق راه کاری موثر و منحصر به فرد می باشد. در جلسات کوچینگ صحبت از آموزش و مشاوره و انتقال تجربه نیست صحبت از خلق اثر است. همانطور که همه ما میدانیم  توانایی حل مسئله یکی از مهارت های ارزشمند در زندگی فردی و کسب و کار است. و اهمیت این مهارت زمانی به چشم میخورد که در بحران ها افرا د از مهارت حل مسئله استفاده کنند. اما نکته مهمی که در بحران ها به چشم می آید این است که افراد در اجرای مهارت هایی که آموخته اند ضعیف عمل می کنند.

هنر کوچینگ این است که به افراد کمک کند راهکار منحصر به فرد خود را کشف کنند، راهکاری که در بحران ها نیز به کمک افراد آمده و قدرت متفاوتی را نمایش می دهد. می توان گفت آموختن مهارت ها برای همه موثر است اما چگونگی اجرای مهارت ها از جمله مهارت حل مسئله در بحران ها محل گفتگوی ما در کوچینگ است.

در جلسات کوچینگ زوایایی از شخصیت و عملکرد افراد مشخص می شود که در بسیاری مواقع بر فرد پوشیده است و در فرایند همراهی کوچ و مراجع کشف می شود و بسیار شاهد بودیم که همین کشفیات در بزنگاه های زندگی، انتخاب های منحصر به فردی را رقم می زند که نتایج عملکردی متفاوتی را به همراه دارد.

و اینها همه  زاوایایی است که کوچینگ را منحصر به فرد و ارزشمند می سازد.  به همین روی کوچینگ یکی از گران قیمت ترین رشته هاست چرا که در آن خلاقیت، رشد و اکتشاف به چشم میخورد.

 

انیستاگرام ما را هم دنبال کنید

 

 

به اشتراک بگذارید:
برچسب‌ها:
مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

آخرین مطالب

پادکست شکوفان

تمامی حقوق برای وبسایت Moshirian.com محفوظ است و استفاده از مطالب با مجوز ناشر امکانپذیر خواهد بود.