سوالات پرتکرار در حوزه کوچینگ

آنچه در این مطلب می‌خوانید

در مقاله پیش رو به تعدادی از سوالات پرتکرار و مشترک  علاقه مندان به حوزه کوچینگ پرداخته ام. سوالاتی که به صورت روزانه و مشترک در شبکه های مختلف اجتماعی از من پرسیده می شود. هدفم از نوشتن این مقاله ایجاد آگاهی برای علاقه مندان حوزه کوچینگ است. تا بتوانند درست واصولی در حوزه کوچینگ تعیین مسیر کنند و گزینه مناسبشان را بدون حواشی تبلیغاتی انتخاب کنند. بنابراین در این مقاله  با زبانی ساده، پاسخی صریح، شفاف و مختصر به سوالات مشترک و پرتکرار علاقه مندان به حوزه کوچینگ داده می شود.

 

کوچینگ چیست؟

“کوچینگ چیست” یکی از سولات پرتکرار در حوزه کوچینگ می باشد. کوچینگ یک علم بین رشته ای نسبتا جدید با قدمت حدود ۴۰ سال در دنیاست. علم کوچینگ تلفیقی از علوم دیگر همچون روانشناسی، مدیریت، جامعه شناسی، هنر و … می باشد.کوچینگ با رویکردی کاملا نوین و کاربردی به حل مشکلات و مسائل زندگی حرفه ای و شخصی افراد می پردازد. نگاه جدید کوچینگ به مسائل و مشکلات منتج به حل مسائل به شیوه ای منحصر به فرد و خلاقانه می شود.

کوچینگ نگاهی همه جانبه به مسائل دارد و به انسان ها کمک میکند تمام زوایای مسائلشان را چه در زندگی شخصی و چه در کسب و کارشان بررسی کنند و تصمیمی درست و اصولی در جهت اهدافشان بگیرند. بنابراین می توان گفت نه تنها کوچینگ در هدف گزاری به شما کمک می کند بلکه با استفاده از مهارت کوچینگ هیچ گاه از مسیر اهدافتان خارج نخواهید شد. و با استفاده از مهارت کوچینگ در کوتاه ترین زمان ممکن در مسیری موثر به اهداف و رویاهایتان جامه عمل می پوشانید.

از زاویه دیگر کوچینگ یک مهارت بین المللی است و تمامی ساختارهای یک کسب و کار بین المللی را داراست. یعنی علاقه مندان به کوچینگ پس از گذراندن دوره های آموزشی کوچینگ می توانند کسب و کار مستقلی با کوچینگ برای خود راه اندازی کنند.

نتایج درخشانی که کوچینگ در توسعه و بهبود فردی و کسب وکارها داشته است ، ادعای کاربردی بودن کوچینگ را به اثبات می رساند. بنابراین می توان جایگاه رو به رو رشد و آینده روشنی را برای کوچینگ در نظر گرفت.

 

دوره های آموزشی کوچینگ مناسب چه کسانی است؟

مهارت کوچینگ به دو روش می تواند زندگی شخصی و حرفه ای شما را تحت تاثیر قرار دهد. اولین روش ایجاد کسب و کار کوچینگ و درامدزایی از حرفه کوچینگ و دومین روش استفاده از جلسات کوچینگ که منتج به توسعه و بهبود عملکرد شما در زندگی شخصی و کسب وکارتان می شود.

اولین روش شرکت در دوره های اموزشی کوچینگ است. دوره های آموزشی کوچینگ مناسب افرادی است که به دنبال درآمدزایی از کوچینگ هستند. این گروه از علاقه مندان کوچینگ به هدف داشتن شغل کوچینگ و یا ایجاد کسب وکار مستقل در حوزه کوچینگ ( مقاله) وارد حرفه کوچینگ می شوند. این افراد می توانند پس از فارغ التحصیلی از دوره های آموزشی کوچینگ وارد فضای کسب وکار کوچینگ ( مقاله) شوند.

رهبری موثر تیم
بیشتر بخوانید

اگر متقاضی شرکت در دوره های آموزشی کوچینگ هستید دو نکته زیر را فراموش نکنید:

نکته مهم و قابل توجه اول اینکه اغلب علاقه مندان به حرفه کوچینگ پس از ورود به حوزه کوچینگ فراگرفتن مهارت های فروش و روش های درآمدزایی  از حرفه کوچینگ را فراموش میکنند. بنابراین اگر به دنبال درآمدزایی از کوچینگ هستید از همان ابتدا روی آموختن علوم و فنون درآمدزایی از کوچینگ نیز سرمایه گزاری کنید. فنونی که نه تنها شمارا حرفه ای معرفی میکند بلکه مشتری یابی و متقاعدسازی را نیز به شما می آموزد. در گام اول از کلاسهای فوت کوزه گری کوچینگ به آموزش کلیه فنون و تکنیک های مخاطب یابی، مشتری سازی و عقد قرارداد پرداخته ام.

نکته مهم و کلیدی دوم اینکه درست است که کوچینگ یک مهارت بین المللی و درآمدزاست اما مثل اغلب مهارت ها، مهارت کوچینگ نیز باید منطبق بر علایق،  توانمندی و استعداد شما باشد تا بتوانید از آن درآمدزایی کنید. اگر حوصله گفتگوهای طولانی و نظرات و علایق متفاوت را ندارید پیشنهاد می شود وارد این حرفه نشوید.

در اتاق جلسات کوچینگ، شما در نقش یک شنونده بدون رای ظاهر می شوید که بیشتر کارتان شنیدن، همدلی کردن و سوالات موثر پرسیدن است لذا  اگر در دنیای مطلوبتان الگوی کمک رسانی به خلق دارید از ورود به دوره های آموزشی کوچینگ خودداری کنید.

 

استفاده از جلسات کوچینگ به چه کسانی توصیه می شود؟

مهارت کوچینگ  به دو روش می تواند زندگی شخصی و حرفه ای شما را تحت تاثیر قرار دهد. اولین روش ایجاد کسب و کار کوچینگ و درامدزایی از حرفه کوچینگ و دومین روش استفاده از جلسات کوچینگ که منتج به توسعه و بهبود عملکرد شما در زندگی شخصی و کسب وکارتان می شود.  روش اول را در قسمت قبل توضیح دادیم در این بخش به روش دوم یعنی استفاده از جلسات کوچینگ می پردازیم.

روش دوم استفاده از مهارت کوچینگ شرکت در جلسات کوچینگ است. جلسات کوچینگ بین کوچ و مراجعه کننده  به هدف توسعه فردی و کسب و کار برگزار می شود.( جلسات کوچینگ). روش استفاده از جلسات کوچینگ مناسب کسانی است که به دنبال شغل و یا کسب درآمد از کوچینگ نیستند بلکه می خواهند از مهارت کوچینگ در راستای توسعه و بهبود عملکرد خودو کسب و کارشان استفاده کنند. گروهی که به دنبال حل مسائل زندگی شخصی و حرفه ای خودشان هستند و می خواهند از مسیر اهداف و رویاهایشان خارج نشده و با سرعت بیشتری حرکت کنند. و یا در تعیین مسیر مرددند و نیاز به یک هدف گذاری درست واصولی دارند.

کارهای گروهی چگونه ارزیابی می شوند؟
بیشتر بخوانید

قت داشته باشید در بسیاری از مواقع داشتن یک کوچ همراه در جلسات کوچینگ نتایج سریع تر و مناسب تری را به همراه دارد. اما متاسفانه  بعضی از دانش پذیران کوچینگ به دلیل پرزنت های اشتباه سودجویانه و یا نداشتن هدف وارد دوره های آموزشی کوچینگ شده و متحمل تلف شدن زمان و هزینه بالایی می شوند.  و این در حالی است که استفاده از جلسات کوچینگ برای آنها روش بهتر و سریع تری بوده است. بنابراین گام های ابتدایی شما در حرفه کوچینگ نقش تعیین کننده ای در ادامه مسیر شما دارد.

تفاوت بین دوره های آموزشی کوچینگ و جلسات کوچینگ چیست؟

همانطور که در قسمت های قبل اشاره کردیم برای استفاده از خدمات کوچینگ دو روش ابتدایی و شناخته شده وجود دارد. شرکت در دوره های آموزشی کوچینگ و شرکت در جلسات کوچینگ همان دو روش شناخته شده در حوزه کوچینگ است. بنابراین در بدو ورود به حوزه کوچینگ ابتدا باید انتخاب کنید از کدام روش میخواهید بهره ببرید. در قسمت های قبل مشخصات هر دو روش استفاده از کوچینگ بیان شده است.

سوال پرتکرار دیگر علاقه مندان به کوچینگ تفاوت بین شرکت در دوره های آموزشی کوچینگ و استفاده از جلسات کوچینگ است. تفاوت زیادی بین این دو روش از استفاده از کوچینگ وجود دارد. در این مقاله به این سوال را با توجه به خروجی این دو روش بر اساس هزینه و زمان در حوزه کوچینگ پاسخ می دهم.

خروجی استفاده از دوره های آموزشی کوچینگ، افرادی با نام کوچ هستند. کوچ ها کسانی هستند که مهارت کوچینگ را در سطوح مختلف آموزش دیده اند و می توانند جلسات کوچینگ برگزار کنند و از این راه کسب درآمد کنند. به عبارتی دیگر کوچ ها مانند فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند که پس از خروج از دانشگاه یا باید به شرکت و موسسات دیگر در زمینه کوچینگ  به عنوان کارمند مراجعه کنند و یا خودشان کسب وکار کوچینگ  راه اندازی کنند. بنابراین ورود به این بخش از حوزه کوچینگ مستلزم گذاشتن وقت و پتانسیل بالایی است. چرا که شما علاوه بر اینکه باید کوچ خوبی باشید همان اندازه باید فروشنده خوبی نیز باشید.

خروجی شرکت در جلسات کوچینگ افراد توانمندی هستند که نه تنها مسائل خودشان را به شیوه های خلاقانه و زود بازده حل کرده اند بلکه در مسیر اهداف و آینده شغلی شان بدون درگیر شدن در حاشیه ها در حال حرکتند.در روش استفاده از جلسات کوچینگ شما فقط هزینه جلسات کوچینگ را به کوچ ها پرداخت می کنید که به مراتب هزینه های زمانی و هم هزینه های ریالی شما کاهش می یابد. تنها مسئله مهم در روش استفاده از جلسات کوچینگ یافتن کوچ مناسب و تلاش برای تغییر است.

چه چیزهایی ذهن رهبران را منحرف می سازد؟
بیشتر بخوانید

در دوره های آموزشی کوچینگ شرکت کنم یا از جلسات کوچینگ استفاده کنم؟

با توجه به مطالبی که در این مقاله و مقاله های گذشته مطرح کردیم مهارت کوچینگ آینده روشنی پیش رو دارد.  از این روی تبلیغات در حوزه کوچینگ هر روز بیشتر از دیروز خواهد بود. از طرفی وقتی صحبت از درامدزایی و رقابت مطرح می شود تمرکز ها روی کسب پول بیشتر است و هر کوچی می تواند با تکیه بر توانایی متقاعد سازی اش افراد را به سویی که انتفاع بیشتری دارد هدایت کند.

در چنین فضایی طبیعی و معقول است که قبل از هر انتخابی آگاهیتان را از حوزه کوچینگ بالا برده و با خواسته های خودتان به صورت شفاف رو به رو شوید. ابتدا از خودتان بپرسید که من به دنبال چه هستم؟ به دنبال تحصیل در این حوزه؟ داشتن شغل در این حوزه؟ و یا به دنبال رشد شخصی و توسعه کسب و کارم هستم؟

پاسخ به هر کدام از سوالات بالا حرکت شما را در مسیر کوجینگ مشخص می کند. اگر به دنبال شغل دوم و یا ایجاد کسب و کار با کوچینگ هستید پیشنهاد میکنم که قبل از هر انتخابی حتما با کوچ های با تجربه مشورت کنید. چرا که در بسیاری از مواقع  تخمین های زمانی و ریالی علاقه مندان به کوچینگ اشتباه است. کوچینگ نیز مانند یک رشته دانشگاهی است. اگر از ابتدا به صورت درست و اصولی در حوزه کوچینگ گام بردارید بازهم مانند یک فارغ التحصیل دانشگاهی باید زمان و پتانسیل زیادی برای رسیدن به نتیجه در حرفه کوچینگ تخصیص دهید.

اگر به خاطر علاقه شخصی به یادگیری و رشد شخصی می خواهید با حوزه کوچینگ آشنا شوید چه بسا که بتوانید با خواندن چند کتاب و یا گذراندن چند دوره کوتاه مدت  آنلاین از مهارت کوچینگ با هزینه های کمتر آگاه شوید.

و اما اگر هدف اولیه شما رفع مسائل و مشکلات زندگی شخصی و یا زندگی کاریتان است از جلسات کوچینک استفاده کنید بدون اینکه مردد شوید و وارد فضای آموزشی کوچینگ شوید. اغلب افراد در این شرایط متاسفانه درگیر اموزش های کوچینگ میشوند و به جای حل مسئله از  آن فرار میکنند.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:
برچسب‌ها:
مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

آخرین مطالب

پادکست شکوفان

تمامی حقوق برای وبسایت Moshirian.com محفوظ است و استفاده از مطالب با مجوز ناشر امکانپذیر خواهد بود.