سوالات پرتکرار دوره های آموزشی کوچینگ

آنچه در این مطلب می‌خوانید

مقدمه:

در مقاله سوالات پرتکرار دوره های آموزشی کوچینگ به تعدادی از سوالات پرتکرار و مشترک علاقه مندان به حوزه کوچینگ پرداخته ام.علاقه مندانی که قصد فعالیت در حوزه کوچینگ را دارند. و مکررا میپرسند کدام آموزشگاه کوچینگ ثبت نام کنم؟ از کجا کوچینگ شروع کنم؟ در چه سطحی کوچینگ را بیاموزم؟ چطوری از کوچینگ درآمدزایی کنم و …

در مقاله سوالات پرتکرار دوره های آموزشی کوچینگ، بازبانی ساده و غیر تخصصی به سوالات پرتکرار حوزه آموزش کوچینگ پرداخته ام. تا علاقه مندان به فعالیت در حوزه کوچینگ بتوانند به درستی برای ادامه راهشان تعیین مسیر کنند.

کوچینگ چیست؟

بی شک بهترین تعریف کوچینگ را فدراسیون بین المللی کوچینگ (ICF)  در سایت رسمی خودش ارائه داده است. ” کوچینگ همراهی مراجع در مسیری تامل برانگیز و خلاق است که به مراجع کمک میکند پتانسیل های حرفه ای و شخصی خودش را به سطح حداکثری خود برساند.” تعریف پیش رو برای یک کوچ که به تمام زوایای کوچینگ و نتایج آن آگاه است تعریف جامع و کاملی است اما برای فردی تازه وارد در فضای کوچینگ کمی گنگ و نامفهوم است.

به زبان ساده تر کوچینگ یک علم نوظهور است که به انسانها کمک میکند علاوه بر اینکه  نقاط قوت خود را کشف میکنند ، تمام ظرفیت های انسانیشان را در مسیر زندگی شخصی و حرفه ای به حداکثر برسانند. مراجعین در جلسات کوچینگ با همراهی یک کوچ، در یک فضای دوستانه و خلاقانه، کوتاه ترین و موثرترین راه رسیدن به خواسته هایشان را می یابند. بنابراین کوچینگ  مسیر رسیدن به رویاهای شما را هموار می کند.

 

دوره های آموزشی کوچینگ چند دسته اند؟

دوره های آموزشی کوچینگ، دوره هایی آموزشی و مهارت محور است که شما را برای فعالیت در حوزه کوچینگ و کسب و کار کوچینگ آماده می سازد. با توجه به اینکه تبلیغات متفاوتی در حوزه آموزش کوچینگ و دوره های آموزشی کوچینگ در بازار کسب و کار کوچینگ به چشم می خورد. آگاهی شما به عنوان علاقه مند به حوزه کوچینگ و کسب و کار کوچینگ قبل از هر انتخابی حائز اهمیت است.

دوره های آموزشی کوچینگ با شیوه ها و رفرنس های مختلفی برگزار می شود بعضی از دوره های آموزشی زیر نظر فدراسیون بین المللی کوچینگ ICF برگزار می شود و بعضی توسط افرادی که به صورت متفرقه کوچبنگ را آموخته اند برگزار می شود.

توجه داشته باشید وقتی میگوییم افراد متفرقه در حوزه کوچینگ و کسب و کار کوچینگ، آنهایی هستند که حتی با وجود مدارج دانشگاهی معتبر، دوره های آموزشی کوچینگ را تحت نظارت فدراسیون بین المللی کوچینگ ICF نگذرانده اند و یا  آموزشگاهشان را به تایید فدراسیون بین المللی کوچینگ ICF نرسانده اند.

کوچینگ توسعه فردی و کسب و کارها
بیشتر بخوانید

 

 

آموزشگاه های معتبر کوچینگ کدامند؟

آموزشگاه های معتبر کوچینگ، آموزشگاه هایی هستند که دوره های آموزشی کوچینگ خود را به تایید فدراسیون بین المللی کوچینگ ICF رسانده اند.  بنابراین مدرکی که شما پس از گذراندن دوره های آموزشی کوچینگ در آموزشگاه های معتبر کوچینگ دریافت میکنید در سراسر دنیا معتبر است.

برای آن دسته از علاقه مندان به فعالیت در حوزه کوچینگ و کسب و کار کوچینگ که به دنبال مهاجرت هستند اکیدا نوصیه میکنم که دوره های آموزشی کوچینگ را در آموزشگاه های تحت نظارت فدراسیون بین المللی کوچینگ فراگیرند.

همچنین اکیدا توصیه می شود آن دسته از علاقه مندان به فعالیت در حوزه کوچینگ و کسب وکار کوچینگ بالاخص در فضاهای بین المللی در دوره های آموزشی کوچینگ آموزشگاه های کوچینگ مورد تایید فدراسیون بین المللی کوچینگ ICF  آموزش ببینند.

خلاصه اینکه هدف شما از آموزش کوچینگ در تعیین مسیر و هزینه های شما در حوزه کوچینگ و کسب و کار کوچینگ نقش تعیین کننده ای دارد. اگر به دنبال اعتبارهای بین المللی، مهاجرت، ادامه تحصیل در حوزه کوچینگ هستید بی شک باید وارد آموزشگاه های کوچینگ مورد تایید فدراسیون بین المللی کوچینگ شوید.

چگونه آموزشگاه کوچینگ معتبر را شناسایی کنم؟

برای شناسایی آموزشگاه های معتبر کوچینگ به دو فاکتور مدرک کوچینگ ارائه شده و اساتید آموزش کوچینگ در آن آموزشگاه کوچینگ دقت کنید.

ابتدا  از مدرکی که در پایان دوره تحصیلیتان به شما ارائه میشود مطمئن شوید. مدارک دوره های آموزشی که در آموزشگاه های مورد تایید فدراسیون بین المللی کوچینگ ICF  به فارغ التحصیلان در سراسر دنیا ارائه می شود سه مدرک زیر است. که هر کدام مربوط به سطوح مختلف آموزش کوچینگ است.

 

مدرک سطح ۱ کوچینگ در دوره های آموزشی کوچینگ ACSTH ، مدرک سطح ۲ کوچینگ در دوره های  آموزشی کوچینگ ACTP و مدرک سطح ۳ کوچینگ در دوره های آموزشی کوچینگ CCEU می باشد. هیچ آموزشگاه کوچینگی بدون تایید فدراسیون بین المللی کوچینگ ICF نمی تواند این مدارک را صادر کند.

و سپس مدرک مدرس دوره آموزش کوچینگ که قرار است به شما درس بدهد را جویا شوید. اگر دانش پذیر سطح ۱ دوره های آموزشی کوچینگ هستید، مدرس شما باید علاوه بر اینکه مدرک سطح ۱ کوچینگ یعنی ACSTH را دریافت کرده است، در آزمون رسمی فدراسیون بین المللی کوچینگ نیز شرکت کرده باشد و مدرک ACC خود را نیز از فدراسیون بین المللی کوچینگ ICF اخذ کرده باشد. در دوره های آموزشی سطوح بالاتر نیز به همین ترتیب است.

رهبران بزرگ چگونه ساخته می شوند؟
بیشتر بخوانید

یعنی تمامی استانداردهای مورد تایید فدراسیون بین المللی کوچینگ در این دوره های آموزشی کوچینگ رعایت شده و طبق رفرنس بین المللی، آموزش های کوچینگ انجام می شود. راه شناخت آموزشگاه هایی که تحت استانداردهای فدراسیون بین المللی کوچینگ آموزش کوچینگ می دهند را در سر فصل های بعدی خواهم گفت.

مدرسین معتبر دوره های آموزشی کوچینگ چه کسانی هستند؟

از آنجاکه کوچینگ در حال حاضر یکی از بهترین مهارت ها برای افزایش پتانسیل های انسانی و بهبود عملکرد کسب و کارهاست لذا  آینده رو به رشدی دارد. یکی از روش های درآمدزایی از حوزه کوچینگ،  آموزش مهارت کوچینگ است. بنابراین افراد بسیاری در حوزه آموزش کوچینگ چه در آموزشگاه های معتبر کوچینگ و چه به صورت فریلنسر در حوزه آموزش کوچینگ در حال فعالیت هستند.

با توجه به مطالب بالا اولین نکته در مورد انتخاب مدرس معتبر کوچینگ، داشتن مدرک معتبر آموزشی کوچینگ هست که در قسمت قبل توضیح داده شده است. چرا که افراد بسیاری بدون داشتن مدرک معتبر کوچینگ در حال حاضر در فضای آموزش کوچینگ به چشم میخورند. بنابراین به عنوان اولین نکته در مورد مدرسین معتبر کوچینگ به دنبال مدارک آموزشی آنها باشید.

نکته دوم در مورد مدرسین معتبر کوچینگ به خود شما بر میگردد اینکه هدف شما از آموزش کوچینگ چیست. اگر به دنبال آموختن کوچینگ و استفاده آن در کسب و کارتان  هستید بنابراین لزوما به مدرک کوچینگ احتیاج ندارید پس می توانید با هزینه های کمتر، کوچینگ را از افراد حرفه ای (فریلنسرها) در حوزه کوچینگ آموزش ببینید. در غیر این صورت تنها راه شما استفاده از آموزشگاه های معتبر کوچینگ که در قسمت قبل به آنها اشاره کرده ایم خواهد بود.

نکته سوم در مورد مدرسین معتبر کوچینگ، اطلاعات، به روز بودن، نوع ارتباط و توانایی انتقال مطلب مدرسین کوچینگ با شماست. بی شک مدرسین معتبر کوچینگ باید علاوه بر اینکه به دنبال به روز رسانی اطلاعات و دانش خود باشند، تجربه کافی در حوزه آموزش کوچینگ و همچنین توانایی مذاکره و متقاعد سازی را نیز داشته باشند.

مدیریت بحران با نظریه آشوب
بیشتر بخوانید

آموزش کوچینگ را از چه سطحی شروع کنم؟

همان طور که در مطالب بالا اشاره کردیم در آموزشگاه های معتبر کوچینگ که در سراسر دنیا استانداردهای مشترکی دارند، تحت نظارت فدراسیون بین المللی کوچینگ فعالیت می کنند. در حال حاضر ۳ سطح آموزشی در آموزشگاه های معتبر کوچینگ در حال اجراست.

سطح ۱ یا ACSTH که تنها راه رسیدن به مدرک ACC است. سطح ۲یا ACTP که تنها راهی است که شما را به PCC می رساند و در نهایت سطح ۳ و یا CCEU که پل معتبری است به سوی مدرک MCC .

در ابتدای ورود به حوزه آموزش کوچینگ می توانید از دو سطح ۱ و ۲ شروع کنید. یعنی می توانید از همان ابتدا سطح ۲ را نیز آموزش ببینید. بی شک هزینه های آموزش کوچینگ در سطح ۲  بیشتر از سطح ۱ می باشد. و البته تمایل افراد به کلمه حرفه ای که بسیاری از علاقه مندان را به آموزش کوچینگ در سطح ۲ هدایت می کند. اما چند نکته زیر را از یاد نبریم:

اولین نکته اینکه همه آموزشگاه های معتبر کوچینگ به دنیال درآمدزایی هستند به قولی داشتن آموزشگاه کوچینگ، کسب و کار آنهاست بنابراین برای اغلب آموزشگاه های کوچینگ خوشایند تر است از همان ابتدا در دوره های گران قیمت تری از جمله شروع کوچینگ در سطح ۲ استفاده کنید.

دومین نکته اینکه مسیر آموزش کوچینگ به اهداف و شرایط فعلی شما مرتبط است. اگر در حال حاضر مشغول به فعالیتی هستید و یا کسب و کاری دارید چه بسا که گزینه بهتر،  شروع از سطح ۱ با هرینه کمتر است. و در ادامه در صورت علاقه مند شدن به حرفه کوچینگ می توانید با معادل سازی مدرک سطح ۱کوچینگ خود در همان آموزشگاه و یا آموزشگاه های معتبرکوچینگ دیگر مسیر خود را ادامه دهید.

خلاصه مطلب اینکه از آموزش کوچینگ تا درآمدزایی کوچینگ مسیر طولانی در پیش است چرا که کوچینگ یک مهارت است و پس از گرفتن مدرک آموزشی کوچینگ تازه تجربه آموزی شما شروع می شود. هر چه سطح آموزشی که از ابتدا انتخاب میکنید حرفه ای تر باشد این مسیر طولانی تر و زمان بیشتری را می طلبد. لذا توصیه می شود از همان ابتدا ذهن خود را از حاشیه های تبلیغاتی آموزشگاه های کوچینگ در حوزه آموزش کوچینگ آگاه کنید.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:
برچسب‌ها:
مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

آخرین مطالب

پادکست شکوفان

تمامی حقوق برای وبسایت Moshirian.com محفوظ است و استفاده از مطالب با مجوز ناشر امکانپذیر خواهد بود.